Spelsituatie 20 - Newaza of tachiwaza

Laatste wijziging: 14-02-19 11:21

Wanneer is een situatie newaza of tachiwaza?


Op het IJF seminar 2019 in Mittersill is een heldere uitleg gegeven wanneer een situatie als newaza of tachiwaza beschouwd moet worden.

Als een judoka plat op buik ligt (foto 1) of steunt op twee knieen en twee ellebogen (foto 2), wordt dit altijd als newaza beschouwd en kan met een werpactie nooit gescoord worden.

(Voorbeeld newaza)

Omdat blauw in newaza is, mag hij dus ook het been van wit vastpakken.

Komt blauw nu op één knie of op beide knieen overeind, of steunt niet meer op ellebogen, maar op één of beide handen, zoals op de foto 3 en 4)  dan wordt dat weer als tachi-waza beschouwd en mag blauw niet meer het been van wit vastpakken. Vanuit deze positie kan wit dus wel met een werpactie scoren.

(Voorbeeld tachiwaza)

 

Voorbeelden van Newaza of Tachiwaza

Voorbeeld 1, Tachiwaza, werpactie is geldig.

  

In bovenstaande video zien we dat wit start met een aanval. De aanval van wit mislukt en blauw maakt daar gebruik van om wit met een Hikomi Gaeshi te werpen. Deze eerste actie is geen score, omdat wit over het hoofd/schouder naar de knieen draait. Vervolgens gaat blauw weer staan, maar ook wit probeert te gaan staan en steunt op één knie (heeft dus niet de positie zoals op foto 1 en 2). De positie van wit is nu dus ook tachiwaza en wordt de laatste techniek die blauw maakt als werptechniek gezien. Blauw werpt wit op de rug.  Score Ippon voor blauw.

 

 Voorbeeld 2, Tachiwaza, werpactie is geldig.

 

In bovenstaande video zien we dat wit aanvalt met een linkse O-Uchi-Gari. De aanval mislukt, maar komt geen moment in ne-waza zoals de situatie op foto 1 en 2. Blauw reageert voldoende snel en werpt wit gedeeltelijk op de rug. Dit is een waza-ari voor blauw.

 

Voorbeeld 3, newaza, geen score.

Dit is een voorbeeld dat niet als tachiwaza wordt beoordeeld. Na een mislukte aanval van blauw, komt blauw als het ware plat voorover op de buik te liggen. Ook al raakt blauw niet volledig de mat, zijn gehele positie is wel newaza. Hij wordt door wit aan de rechterarm opgetild en daarna gekanteld. Dit wordt dus als kanteltechniek gezien en dus geen score.  

 Voorbeeld 4, newaza, geen score.

In dit voorbeeld zien we dat blauw een aanval maakt met een rechtse Seoi Nage. De aanval mislukt  en blauw duikt in elkaar op knieen en ellebogen. Terwijl wit voor blauw staat, tilt wit blauw op. Dus blauw komt met de armen/ellebogen van de mat los, omdat wit hem optilt. In dit geval blijft de positie voor blauw in newaza en zou hij ook het been van wit mogen vastpakken. De actie door wit is nu geen werpactie en is dus geen score.