Spelsituatie 03 - Waza-ari

Laatste wijziging: 29-04-18 01:57

Waza-ari is één van de waarderingen die een scheidsrechter kan toekennen aan de uitvoering van een techniek. In dit artikel wordt uitleg gegeven over waza-ari en in welke situaties de scheidsrechter deze score zal toekennen.


Waza-ari

Spelsituatie 3.1- Waza_ari

Als een judoka zijn tegenstander onder controle werpt, maar de techniek mist één van de voorwaarden voor een ippon, zoals de kracht, snelheid of rechtstreeks op de rug, dan zal deze techniek beoordeeld worden met waza-ari. Bijvoorbeeld als de judoka op de zij landt, of over de zijkant van de rug rolt. Maar ook als de judoka bij de landing over de onderrug rolt. (zie hierna spelregels en score) 

Het is ook nog mogelijk om een waza-ari te scoren met een houdgreep. (zie spelregels)

Sinds 1 januari 2018 bij IJF en 1 februari 2018 bij JBN, wordt de waza-ari score weer bij elkaar opgeteld. Dat wordt door de scheidsrechter aangegeven met waza-ari awasete ippon. Als dezelfde judoka nu een tweede waza-ari in dezelfde wedstrijd scoort, wint deze judoka met een Ippon de wedstrijd.

 

Voorbeelden van waza-ari

Voorbeeld 1: waza-ari rollend over onderrug (2018)

Een goed voorbeeld van waza-ari. Hier zien de landing rollend over de onderrug. Dat is nu wel belangrijk omdat de nieuwe regel in 2018 zegt dat rollend over de onderrug waza-ari is en rollend over de bovenrug Ippon.  Waza-ari is hier de juiste score.

 

Voorbeeld 2: waza-ari rollend over onderrug

Een goed voorbeeld van waza-ari. Hier zien we dat blauw niet rechtstreeks op de rug wordt geworpen. De landing is rollend over de onderrug. Dat is nu wel belangrijk omdat de nieuwe regel in 2018 zegt dat rollend over de onderrug waza-ari is en rollend over de bovenrug Ippon.  Waza-ari is hier de juiste score.

 

 Voorbeeld 3: waza-ari bij opvangen op ellebogen.

In dit voorbeeld wordt blauw door wit achterwaarts geworpen met een linkse O-Uchi-Gari. Blauw probeert zijn landing op de rug te voorkomen door zich op te vangen op beide ellebogen. Het achterwaarts neerkomen en opvangen op beide ellebogen of handen wordt nu beoordeeld als waza-ari.

 

  Voorbeeld 4: waza-ari bij opvangen op twee handen.

In dit voorbeeld zien we dat wit achterwaarts wordt geworpen en om zijn val te breken zodat hij niet op zijn rug landt, zet hij zijn handen achterwaarts neer en vangt zich zo op. Twee handen achterwaarts neerzetten zoals in dit voorbeeld, is nu ook een waza-ari voor de tegenstander.

 

Voorbeeld 5: waza-ari

Blauw wordt hier geworpen met een ko-uchi-maki-komi. Blauw landt eerst op de billen en steunt ook nog met elleboog om te proberen niet op de rug terecht te komen. Hierna rolt blauw door naar de rug. De eindlanding op de rug is een gevolg van de werpactie, dus een waza-ari is hier de juiste score.

Voorbeeld 6: waza-ari volgens nieuw reglement 2018

Hier zien we dat wit nog maar net op de zij wordt geworpen. Zijn bovenlichaam is genoeg op de zij om een score toe te kennen. In het verleden was dit yuko, maar nu wordt dit gewaardeerd met een waza-ari.

Voorbeeld 7: waza-ari volgens nieuw reglement 2018

In dit voorbeeld zien we dat wit op de linkerzij wordt geworpen. Een landing op de zij is dus nu waza-ari.

Voorbeeld 8: waza-ari volgens nieuw reglement 2018

In deze video zien we dat blauw op de mat wordt geworpen en daarbij door draait naar de linkerzij. De landing is dus op de zij en kan dus nooit ippon zijn. Waza-ari is hier de juiste score.

 

Voorbeeld 9: waza-ari i.v.m. te weinig snelheid (2018)

In dit voorbeeld zien we dat blauw door wit op de rug wordt geworpen. De landing is vanaf de nek rollend over de rug. Dat normaal gesproken het criterium voor Ippon is. Echter de snelheid is te laag om Ippon te kunnen toekennen, dus juiste beoordeling is Waza-Ari.

 

Voorbeeld 10: waza-ari i.v.m. stop in de actie(2018)

Hier zien we dat blauw met een rechtse O-Uchi-Gari wit op de rug werpt. De landing van wit is echter niet rechtstreeks op de rug, maar zij landt eerst op de billen, dan is er een stop in de actie en gaat dan pas door naar de rug. Omdat dit geen vloeiende actie is naar de rug, mag hier geen Ippon worden toegekend. De juiste score is Waza-Ari.